wtorek, 22 maja 2012

Fotofestiwal 2012 część III - Uwikłane w płeć

W Muzeum Miasta Łodzi obejrzeć można wystawę fotografii z prywatnej kolekcji - Joanny i Krzysztofa Madelskich. Kuratorem wystawy jest Adam Mazur. Kolekcja była budowana przez 4 lata i została skonstruowana wokół motywu kobiecości w fotografii, rozumianej dość szeroko: począwszy od pięknych, uwznioślonych i "malarskich" aktów pochodzących z przełomu lat 20. i 30. ubiegłego wieku po współczesne zmagania medium z takimi pojęciami jak feminizm, gender czy seksualność. Na parterze zgromadzone zostały prace starsze, ułożone w porządku chronologicznym, natomiast na piętrze, gdzie pokazywane są prace nowsze, porządek jest luźny, podporządkowany dramaturgii ekspozycji. Wystawa w Muzeum Miasta Łodzi stanowi około 60% całej kolekcji fotografii Joanny i Krzysztofa Madelskich.

Mamy w tym roku dość wyjątkową okazję obejrzenia niemal równolegle dwóch znaczących wystaw ze zbiorów prywatnych kolekcjonerów (pp. Madelskich w Łodzi, Cezarego Pieczyńskiego w Krakowie), poświęconych tematowi cielesności. Na temat wystawy "Drżące ciało" zapewne jeszcze napiszę, natomiast w kontekście "Uwikłanych w płeć" należy wyrazić zdecydowane uznanie w kontekście zbudowania tak bogatej kolekcji w tak niedługim czasie. Cieszy, że istnieją ludzie nie bojący się inwestować niemałych pieniędzy w fotografię i czerpią z tego - jak sami mówią - sporą satysfakcję. Część fotografii znalazła się w zbiorze wskutek polecenia Adama Mazura, który doradzał pp. Madelskim, ale spory fragment odzwierciedla także własne preferencje i poszukiwania właścicieli. Dwie kolekcje, rzecz jasna, jeszcze nie tworzą rynku fotografii w Polsce, ale są niewątpliwie sygnałem dla innych, pokazują, że coś się w branży rusza.

Wystawa "Uwikłane w płeć" to obowiązkowy punkt wizyty w Łodzi w tym roku. Towarzyszy jej obszerny, dobrze wydany i niedrogi katalog, w który warto się zaopatrzyć. Wśród autorów prezentowanych praz znaleźli się: Zdzisław Beksiński, Monika Bereżecka + Monika Redzisz (Zorka Project), Józef Dańda, Marian Dederko, Marta Deskur, Jerzy Benedykt Dorys, Kazimiera Dyakowska, Jan Dziaczkowski, Janina Gardzielewska, Teresa Gierzyńska, Maurycy Gomulicki, Katarzyna Górna, Aneta Grzeszykowska, Izabela Gustowska, Edward Hartwig, Anna Imiela, Piotr Janik, Barbara Konopka, Jerzy Kosiński, Piotr Kośnik, Grzegorz Kowalski, Dorota Kozieradzka, Aleksandra Kubiak, Zofia Kulik, Ewa Kuryluk, Jerzy Lewczyński, Zbigniew Libera, Natalia LL, Krystyna Łyczywek, Katarzyna Majak, Henryk Makarewicz, Dorota Nieznalska, Wacław Nowak, Maciej Osika, Ewa Partum, Wiktor Pental, Marek Piasecki, Paweł Pierściński, Wojciech Plewiński, Agnieszka Polska, Krzysztof Pruszkowski, Tadeusz Rolke, Józef Rosner, Zofia Rydet, Sergiusz Sachno, Mateusz Sadowski, Jadwiga Sawicka, Bronisław Schlabs, Anna Senkara, Anna Sołtysiak, Michał Sowiński, Marian Szmidt, Jerzy Wardak, Martynka Wawrzyniak, Anatol Węcławski, Monika Zielińska (Mamzeta) oraz Alicja Żebrowska.

Jerzy Benedykt Dorys, Bez tytułu, 1933-1934

Marian Dederko, W pracowni malarza, lata 1930

Jerzy Kosiński, Nude Story, Studium Aktu, ok. 1956

Tadeusz Rolke, Miss Polonia, 1958

Wojciech Plewiński, Beata Tyszkiewicz, Sopot, 1956

Krystyna Łyczywek, Eforie Nord, 1969

Paweł Pierściński, Afrodyta II z cyklu "Struktury", 1968

Edward Hartwig, Kobieta, lata 1970

Grzegorz Kowalski, Dom Lalki, lata 1970

Jerzy Lewczyński, Znalezione w N.Y., 1979/2009

Natalia LL, Sztuka konsumpcyjna, 1973

Zbigniew Dłubak, Asymetria 321 C, 1988

Ewa Partum, Samoidentyfikacja, 1980/2010

Natalia LL, Trójkąt magiczny - 3 części, 1987

Zbigniew Libera, Transwestyci, Ktoś inny, 1988/2006

Monika Zielińska "Mamzeta", To nie jest muszelka, 1999/2005

Barbara Konopka, Portret wielokrotny, 1997/1999

Katarzyna Górna, Madonny, 1997

Maurycy Gomulicki, Sierotka z cyklu
"Nowe przygody Sierotki Marysi
albo Spełnianie marzeń", 1997

Monika Zielińska "Mamzeta", Androgyne Gyneandros, 1996

Katarzyna Górna, Marylin - postacie, 2004

Katarzyna Majak, Kanapa 05, 2002/2010

Maciej Osika, Autoportret, 2004

Zorka Project / Monika Bereżecka, Monika Redzisz, Z cyklu "Matki", 2005

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz