W Muzeum Miasta Łodzi obejrzeć można wystawę fotografii z prywatnej kolekcji - Joanny i Krzysztofa Madelskich. Kuratorem wystawy jest Adam Mazur. Kolekcja była budowana przez 4 lata i została skonstruowana wokół motywu kobiecości w fotografii, rozumianej dość szeroko: począwszy od pięknych, uwznioślonych i "malarskich" aktów pochodzących z przełomu lat 20. i 30. ubiegłego wieku po współczesne zmagania medium z takimi pojęciami jak feminizm, gender czy seksualność. Na parterze zgromadzone zostały prace starsze, ułożone w porządku chronologicznym, natomiast na piętrze, gdzie pokazywane są prace nowsze, porządek jest luźny, podporządkowany dramaturgii ekspozycji. Wystawa w Muzeum Miasta Łodzi stanowi około 60% całej kolekcji fotografii Joanny i Krzysztofa Madelskich.
Mamy w tym roku dość wyjątkową okazję obejrzenia niemal równolegle dwóch znaczących wystaw ze zbiorów prywatnych kolekcjonerów (pp. Madelskich w Łodzi, Cezarego Pieczyńskiego w Krakowie), poświęconych tematowi cielesności. Na temat wystawy "Drżące ciało" zapewne jeszcze napiszę, natomiast w kontekście "Uwikłanych w płeć" należy wyrazić zdecydowane uznanie w kontekście zbudowania tak bogatej kolekcji w tak niedługim czasie. Cieszy, że istnieją ludzie nie bojący się inwestować niemałych pieniędzy w fotografię i czerpią z tego - jak sami mówią - sporą satysfakcję. Część fotografii znalazła się w zbiorze wskutek polecenia Adama Mazura, który doradzał pp. Madelskim, ale spory fragment odzwierciedla także własne preferencje i poszukiwania właścicieli. Dwie kolekcje, rzecz jasna, jeszcze nie tworzą rynku fotografii w Polsce, ale są niewątpliwie sygnałem dla innych, pokazują, że coś się w branży rusza.
Wystawa "Uwikłane w płeć" to obowiązkowy punkt wizyty w Łodzi w tym roku. Towarzyszy jej obszerny, dobrze wydany i niedrogi katalog, w który warto się zaopatrzyć. Wśród autorów prezentowanych praz znaleźli się: Zdzisław Beksiński, Monika Bereżecka + Monika Redzisz (Zorka Project), Józef Dańda, Marian Dederko, Marta Deskur, Jerzy Benedykt Dorys, Kazimiera Dyakowska, Jan Dziaczkowski, Janina Gardzielewska, Teresa Gierzyńska, Maurycy Gomulicki, Katarzyna Górna, Aneta Grzeszykowska, Izabela Gustowska, Edward Hartwig, Anna Imiela, Piotr Janik, Barbara Konopka, Jerzy Kosiński, Piotr Kośnik, Grzegorz Kowalski, Dorota Kozieradzka, Aleksandra Kubiak, Zofia Kulik, Ewa Kuryluk, Jerzy Lewczyński, Zbigniew Libera, Natalia LL, Krystyna Łyczywek, Katarzyna Majak, Henryk Makarewicz, Dorota Nieznalska, Wacław Nowak, Maciej Osika, Ewa Partum, Wiktor Pental, Marek Piasecki, Paweł Pierściński, Wojciech Plewiński, Agnieszka Polska, Krzysztof Pruszkowski, Tadeusz Rolke, Józef Rosner, Zofia Rydet, Sergiusz Sachno, Mateusz Sadowski, Jadwiga Sawicka, Bronisław Schlabs, Anna Senkara, Anna Sołtysiak, Michał Sowiński, Marian Szmidt, Jerzy Wardak, Martynka Wawrzyniak, Anatol Węcławski, Monika Zielińska (Mamzeta) oraz Alicja Żebrowska.
|
Jerzy Benedykt Dorys, Bez tytułu, 1933-1934 |
|
Marian Dederko, W pracowni malarza, lata 1930 |
|
Jerzy Kosiński, Nude Story, Studium Aktu, ok. 1956 | |
|
Tadeusz Rolke, Miss Polonia, 1958 |
|
Wojciech Plewiński, Beata Tyszkiewicz, Sopot, 1956 |
|
Krystyna Łyczywek, Eforie Nord, 1969 |
|
Paweł Pierściński, Afrodyta II z cyklu "Struktury", 1968 |
|
Edward Hartwig, Kobieta, lata 1970 |
|
Grzegorz Kowalski, Dom Lalki, lata 1970 |
|
Jerzy Lewczyński, Znalezione w N.Y., 1979/2009 |
|
Natalia LL, Sztuka konsumpcyjna, 1973 |
|
Zbigniew Dłubak, Asymetria 321 C, 1988 |
|
Ewa Partum, Samoidentyfikacja, 1980/2010 |
|
Natalia LL, Trójkąt magiczny - 3 części, 1987 |
|
Zbigniew Libera, Transwestyci, Ktoś inny, 1988/2006 |
|
Monika Zielińska "Mamzeta", To nie jest muszelka, 1999/2005 |
|
Barbara Konopka, Portret wielokrotny, 1997/1999 |
|
Katarzyna Górna, Madonny, 1997 |
|
Maurycy Gomulicki, Sierotka z cyklu
"Nowe przygody Sierotki Marysi
albo Spełnianie marzeń", 1997 |
|
Monika Zielińska "Mamzeta", Androgyne Gyneandros, 1996 |
|
Katarzyna Górna, Marylin - postacie, 2004 |
|
Katarzyna Majak, Kanapa 05, 2002/2010 |
|
Maciej Osika, Autoportret, 2004 |
|
Zorka Project / Monika Bereżecka, Monika Redzisz, Z cyklu "Matki", 2005 |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz