Berlińskie C/O, we współpracy z fundacją Aperture, prezentuje aktualnie wystawę "Subway" Bruce'a Davidsona, legendy reportażu i członka agencji MAGNUM, składającą się z wyboru 47 kolorowych prac, skopiowanych w klasycznej technologii przesiąkowej (dye transfer print). Seria powstawała przez wiele lat, począwszy od roku 1980 - fotograf wielokrotnie wsiadał do nowojorskiego metra i znajdował tam, w pędzącej metalowej klatce oraz na peronach, ludzi, sytuacje, a także "decydujące momenty" (to ostatnie tym ważniejsze, że Davidson był najpierw wielkim fanem, a później bardzo bliskim przyjacielem twórcy tego określenia - Henri Cartier-Bressona). Swoich modeli traktował, mimo zdecydowanego, zaangażowanego charakteru swojego fotografowania, bardzo poważnie i respektował ewentualne odmowy współpracy. Pracę nad projektem zaczął na materiale czarno-białym, lecz szybko zorientował się, że kolor da mu możliwość sięgnięcia głębiej, rejestrowania niuansów, ciemnych partii, odcieni ludzkiej skóry czy neonów, które często pojawiają się w tle. Aby "dopalić" kolory często posługiwał się fleszem - światło lampy błyskowej, odbijane od stalowych powierzchni pomazanych i pomalowanych wagonów zmieniło - jak sam autor twierdzi - jego pojmowanie barwy. Cykl "Subway" doczekał się 3 albumów, a w zasadzie katalogów, z czego ostatni - wydawnictwo będące owocem współpracy Aperture z oficyną Steidl, opublikowane w zeszłym roku - stanowi wersję zmienioną i poszerzoną.
uwielbiam ten typ fotografii
OdpowiedzUsuń