środa, 2 lutego 2011

Past excellence, czyli jeszcze o elegancji starych budynków (kolejowych)

Odkąd pierwszy raz fotografowałem okrągłą lokomotywownię dowiedziałem się kilku interesujących faktów. Takich obiektów powstało w drugiej połowie XIX wieku ponad 30, głównie na obszarze Prus. Budowano je przede wszystkim po to aby móc pracować z taborem zimą, zwłaszcza podczas ujemnych temperatur. Obrotnica znajdowała się w nich w środku budynku. Do dzisiejszych czasów przetrwały 4 takie obiekty, na terenie Niemiec i Polski, wszystkie niestety w stanie bliskim ruiny. Najgorzej prezentuje się lokomotywownia w Bydgoszczy, skąd pochodzą poniższe zdjęcia. Gdy schodziłem z terenu po fotografowaniu, jeden z kolejarzy zaczepił mnie na krótką pogawędkę. Stwierdził między innymi, że PKP nie ma pieniędzy na utrzymywanie takich obiektów, a remont byłby niewyobrażalnie drogi (w sumie sam dach, będący najbardziej zniszczonym elementem budynku, pomijając koszty, wymagałby znalezienia cieśli, którzy umieliby wykonać tak nietypowe zadanie). W związku z tym "okrąglak" oraz przyległości mają zostać wyburzone.

Mimo solidnego zmarznięcia zagotowałem się...





1 komentarz:

  1. Z zdziwieniem zauważyłem, że nie skomentowałem tego pisu o elegancji. Ze zdziwieniem.

    OdpowiedzUsuń